Åt vilket håll öppnas dörrar?

 Oviktigt med hur en dörr öppnas?

FRÅGAN OM ÅT VILKET HÅLL EN DÖRR ÖPPNAS LÅTER SOM TRAMS. MEN ÄR DET HELT OVIKTIGT UR BERÄTTANDETS SYNVINKEL ELLER UR VERKLIGHETENS SYNVINKEL?

Känner ni Peter E.? Jag gör det inte, men denne man skickade in en fråga till ”Fråga filmdoktorn.” i DN. Eller så är signaturen och brevet påhittat. Spelar ingen roll. Signaturen frågade sig hur det kom sig att polisen/deckaren/hjälten ofta sparkar in en dörr till ett hus eller lägenhet på film medan han upplever att svenska dörrar minsann går utåt. DN:s Mårten Blomkvist svarar med referens till filmen Double Indemnity som i Sverige kallades ”Kvinna utan samvete” att där förekommer en utåtgående dörr till en lägenhet. Regissören medgav att det var felaktigt men blev bra i filmen. Sålunda hävdar Blomkvist att lägenhetsdörrar i alla fall i amerikansk film bör gå inåt, men om det passar berättelsemässigt kan man tumma lite på sanningen. En bra story är alltså viktigare än en bra sanning.

Men Peters uppfattning om att svenska dörrar i verkligheten går utåt, hur ligger de till med den? Är uppfattningen en sanning, eller är den en myt? Och gäller det alla dörrar, oavsett var de är placerade i byggnader? Eller när de placerats? Eller var byggnaden är placerad?

Brandmyndigheten har en åsikt

Frågar man brandmyndigheter är det självklara svaret att eftersom en ytterdörr till ett hus eller lägenhet är att betrakta som utrymningsväg bör dörren därför vara utåtgående för att underlätta utrymning. De flesta flerfamiljshus är byggda enligt den principen numera. Annat var det förr. Då fanns uppfattningen att en inåtgående dörr var mycket mer inbjudande och därför byggdes lägenheter med inåtgående ytterdörrar.

Sedan spelar även geografin roll. Längst upp i norr, där det ibland förekommer ymnigt snöfall, var inåtgående dörrar vanligare. Då det snöat ett par decimeter över natten kan det nämligen vara svårt att ens öppna en utåtgående dörr. Att invänta snösmältningen var sällan ett lyckat alternativ ansågs det. Och börjar vi titta på butiker och andra byggnader än rena bostäder ser verkligheten komplex ut.

Tittar vi sedan på dörrar inne i lägenheterna kan vi se vissa mönster utkristallisera sig i Sverige. Ofta slås sovrumsdörrar in i rummen medan badrumsdörrar slås utåt. I ett litet rum som ett badrum eller WC är ju dörren ivägen på ett annat sätt än i ett lite större rum. I andra länder kan man dock oftare se badrumsdörrar som slås in i badrummet. Och till exempel ”The Shining” slår badrumsdörren in i badrummet, även om Jack Nicholson inte precis bryr sig om att öppna.

Dörren har i berättandets konst varit ett viktigt element kan vi i vilket fall konstatera. Vi kan lätt dra oss till minnes alla dessa filmscener med dörrar försedda med säkerhetskedjor, titthål, brevinkast och annat som används för att driva handlingen framåt. Dörren som symbol är stark. Just därför är det av stor vikt att vi använder den med viss omsorg i vårt byggande. Både när vi bygger våra verkliga hus och när vi bygger våra berättelser.

Med risk för att slå in öppna dörrar kanske jag får rekommendera skjutdörrar som ett alternativ till att slå dörrar hit och dit? Sliding Doors, anyone?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *